هل أحرق طارق بن زياد سفنه؟
قام قائد الجيش الفاتح للأندلس في معركة وادي "برباط" أو "لُكَّة" بحرْق السفن، وقال للجيش البالغ تعداده "12" ألفًا، غالبه رجّالة، والفرسان قلّة: "البحرُ من ورائكم، والعدوُّ من أمامكم، فأين المفرُّ؟!"
يزعمون أنه فعل ذلك؛ لإرغام الجند على القتال أمام عدو قُدِّر بِـ"100" ألف من الفرسان.
هكذا رُويت القصة؛ لكن أكثر علماء التاريخ الموثوقين لم يوردوا هذه القصة، برغم انتشارها على يد الأدباء والمفكرين غير المحققين لما يرْوُون.
دراسة القصة:
من الناحية العلمية: هذه القصة لا تصح؛ بل لا يسلم اعتمادها؛ لفقدانها لشروط التوثيق التاريخية العلمية، فهي تسقط علميًّا.
المسلمون امتازوا بعلم "الإسناد" في الرواية، وهو ما حفظ وحافظ على الصحيح، وميَّزه عن الضعيف والمدخول من الروايات، كما أسسوا علم "الجرح والتعديل"، وعلم "الرجال"، وعلم "العلل"، كلها لضبط المرويات في الحديث النبوي، أو الآثار عن الصحابة، أو أقوال الأئمة والعلماء، والتاريخ والتدوين.
هذه الرواية إذا أخضعناها للتمحيص العلمي، نجدها فاقدة للمعايير العلمية؛ بل التحقيق يثبت ضعفها، وأنها أُدخلتْ في تاريخ المسلمين إدخالاً؛ فلا وجود لها عند كل العلماء المؤرخين للأندلس ممن عاش تلك الحقبة، أو من تلاهم من علماء الأندلس، فلا حَسيس لها ولا رِكْز، فهم لم يعلموا بها، ولم يجدوا لها كلامًا في زمانهم؛ أي: لم يتداولها أحد، لا في مقام الإشاعات ولا القصص، لا كذبًا ولا صدقًا.
غير أن من نشرها لم يكن من زمان الأندلس؛ بل من العصر الحديث، وهم المستشرقون، وذاك لحاجة في أنفسهم، ثم نقلها ونشرها أذنابُهم، وتلقَّفها من لا علم له بالتاريخ ولا بالتحقيق؛ بل هو كحاطب ليل بَهَته الذي كفر، فآمن بكل ما ورد عن الأوربيين، معتقدًا وموقنًا بالعصمة، والعلمية، والموضوعية! ثم مرَّت على أقوام أفاضل نَقصهم التحقيقُ العلمي، فقبلوها مع حسن نية، وتكَلفوا لها تفسيرات لتجميل الرواية.
من ناحية التخطيط العسكري: هي خطأ كبير، ومغامرة ليس وقتها، ومقامرة في أرض عدو؛ لأسباب هي:
1- لم يثب قط أن قائد المعركة - وهو طارق - استشار قائدَه الأعلى منه، وهو موسى بن نصير، فلا مراسلات أثبتت، لا عند المسلمين، ولا حتى الأوربيين. هذه وحدها مخالفة عسكرية، ليس طارق ممن يقع فيها.
2- الجيش قد يخسر المعركة، وهذا وارد؛ لقِلَّته والفارق بينه وبين عدوِّه، والأرض ليست أرضه، والخسارة قد تقع، فأين المفر؟! وأين مجال إعادة الترتيب إن هُزم ولم يُدمَّر؟! وكيف يطلب التعزيزات؟! بكل المعايير الإستراتيجية هذا انتحار، فأقوى الجيوش يجعل قادتُها مخارجَ للانسحاب كخطة، أو تفاديًا للتدمير الكلي.
3- المسلمون الفاتحون ليسوا بحاجة إلى تحفيزٍ من هذا النوع (الإكراه) على القتال؛ ففيه تلويث للنية، وتحويل للإخلاص والجهاد لوجه الله، إلى القتال فرارًا من الموت المحتم، مما يدل على خلل في الفهم لدى الأوربيين حول عقيدة الفاتحين المسلمين.
4- بعد حرق السفن، كيف يكون طريق الرجعة لو هزم الجيش؟
5- غالب السفن ليست للمسلمين؛ بل استعاروها من حاكم (سبتة)، فهي أمانة يجب أن تعاد لصاحبها.
6- قال أحد الباحثين: هذا الحرق فيه تجاوز شرعي، لا يقدم عليه رجل في تقوى وورع طارق بن زياد، وما كان العلماء وقادة الجيش ليسكتوا لو فرضْنا وقوع ذلك، كما في الرواية تهوين لقوة وعزيمة الفاتحين، حيث تُصوِّر فقدان العزيمة على الجهاد، والهروب من الموت كان المُجبر على البسالة في القتال والانتصار؛ أي: هم طالبو دنيا.
هذا قد يفهم من عقلية أهل الدنيا والغزاة المحتلين كالأوربيين؛ لذا قاسوا ما في أنفسهم على المسلمين المجاهدين الطامحين في الشهادة، فنقبوا في التاريخ ليتلقفوا تلك الرواية في غزو الفرس لليمن قبل الإسلام، ثم لفقوها لفاتح الأندلس بأنه أرغم جنوده على القتال، وإلا لفرَّ الكل وتركوه وحيدًا.
المادة باللغة الإنجليزية
Did Tariq Ibn Ziyad burn his ships?
The commander of the Muslim army, which opened Andalusia for Islam, burnt his ships in the battle of "Wadi Birbat" or "Lukkah." He said to his army that was composed of 12 thousand soldiers, most of them were infantry while cavalrymen were few: "The sea is behind you and the enemy is in front of you; where do you think you will go?".
They claim he did that to force his soldiers to fight the enemy who were estimated of "100.000" cavalrymen. Thus the story was reported, but most trustworthy historians did not narrate that story although it was circulated at the hand of untrustworthy writers and thinkers.
Studying the story:
From the scientific aspect, this story is not valid, but rather cannot be certified because it lacks historic and scientific documentation, therefore, it is not valid.
Muslims were known for the science of "the chain of transmission" which was the reason for protecting and distinguishing authentic Hadiths from weak and fabricated narrations. They also established the science of "Invalidating Narrators," "Study of Narrators," and "causes" to verify the narrations of the Hadith, narrations of the Companions, sayings of Imams and scholars, and history and documentation.
If we subject that narration to scientific scrutiny, we find it lacking scientific standards; moreover investigation proves its weakness and that it was deliberately inserted into the history of Muslims. There is no mention of that story in the writings of the historians of Andalusia who lived during that period or the following historians of Andalusia, so there was no mention to such story and no one ever spoke about in their time. Therefore, they did not narrate it neither in their rumors nor in stories, no matter it was true or false.
However, those who spread it were not in the time of that incident but in modern times, mainly orientalists because of something in their hearts, then it was reported and disseminated by their followers. Then it was conveyed by people who do not know history or investigation, but those people were like a person who gathers news and stories from here and there without authentication and believed every story that was reported from the Europeans, believing in their infallibility, scientific method, and objectivity! Afterwards, it was conveyed to good people who lacked scientific investigation who accepted it with good intention and justified the story with nice interpretations.
From the military point of view: it is a big mistake, unsuitable adventure, and a risk in the enemy's land for some reasons:
1- It was not confirmed that the leader of the battle, Tariq ibn Ziyad, consulted his superior leader Musa Ibn Nusir because there were no correspondences neither at Muslims nor at the Europeans to prove that. If that happened, it would have been a military mistake which Tariq could not make.
2- The army might lose the battle, which is possible, because they were few in number and the differences between him and his enemy and because the land was not his, therefore loss might have taken place, where are you going to?
So, where to go and where is the chance for rearrangement if he was defeated but not destroyed? and how he would ask for reinforcement? By all strategic standards, that was a suicide mission. The leaders of the most powerful armies always put alternative plans for withdrawal or to protect themselves against total destruction.
3- Muslims do not need to such kind of (compulsion) to fight because it contains defamation to their intentions and turning sincerity and Jihad (fighting) that were intended for the sake of Allah into fight and escaping decisive death which indicate distortion in the Europeans' understandings about the belief of Muslims.
4- After burning the ships, how would be the returning way if the army has been defeated?
5- Most ships did not belong to Muslims but they were borrowed from the ruler of (Ceuta), so they were a trust that should be rendered to their owners.
6- One of researchers said: that claimed burning is unacceptable according to the Shari`ah and someone pious and god-fearing like Tariq Ibn Ziyad could not do such a thing and scholars and army emirs could not remain silent if that happened. Moreover, the narration contains belittling to the power and determination of the Muslim openers where they imagined that Muslims lost determination to fight, and escaping death was the only motive to fight which means: they were seeking worldly benefits.
That can be understood from the mentality of the European occupiers, therefore they suffered a lot when they faced the Mujahideen who have been seeking martyrdom. So, they searched history to fabricate that story which happened when the Persian invaded Yemen before Islam then attributed it to the leader of the Muslim army in Andalusia whom they claimed to force his army to fight, and if that was true, they would have run away and left him alone.