تربى نلسن مانديلا ، الصبي من قرية أفريقية ، كي يصبح أول رئيس ملون لجنوب أفريقيا . وقبل أن يصبح رئيساً ، قاد مانديلا نضالاً طويلاً ومريراً ضد التفرقة العنصرية بجنوب أفريقيا .
وبموجب التمييز العنصري كان الشعب الملون والأبيض منفصلين . وأنكر التمييز العنصري على السود حقوقا أساسية عديدة . وأمضى مانديلا السنين العديدة في السجن لمحاولته وضع حد للتمييز العنصري بجنوب أفريقيا .
حيـــــاة مبكـــــــرة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ولد نلسن روليهلاهلا مانديلا في 1918 في قرية صغيرة بمقاطعة ترانسكي بجنوب أفريقيا . وكان أبوه زعيماً لقبيلة ثيمبو . لقد أطلق عليه والداه اسم روليهلاهلا ، وهي كلمة أفريقية تعني ( غاوي مشاكل ) . وقد عرفوا القليل عن مدى تطابق الاسم وما تضمن الاسم من معان !
وفي عمر سبع سنوات أصبح مانديلا أول شخص في عائلته يلتحق بمدرسة . وهناك أعطي الاسم نلسن . ثم واصل الالتحاق بالكلية والحصول على درجة القانون في مدينة جوها نسبرك .
محاربة التمييز العنصري
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـ
عندما كان مانديلا شابا ، كانت جنوب أفريقيا مقسمة وفق سياسة التمييز العنصري . وقد أطلق عليه اسم (ابارتهيد) apartheid وهي كلمة تعني التمييز العنصري أي (ابارتنس) apartness . وبموجب سياسة التمييز العنصري لم يتح للملونين التصويت أو القيام بأعمال معينة . وسيطر البيض على الحكومة . وعاش الملونون والبيض في مناطق منفصلة (الغيتو) وذهبوا إلى مدارس مختلفة .
واعترض مانديلا على هذا النظام الوحشي والظالم . وقد التحق مانديلا في 1944 بمجموعة تدعى ANC المؤتمر الوطني الأفريقي .
و أعترض المؤتمر ANC على حكم البيض وأدرك بأن جنوب أفريقيا واعتقد المؤتمر بأن جنوب أفريقيا تعود إلى كل شخص مهما كان لون بشرته .
قائـــــــد طبيعـــــــي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان مانديلا قائداً طبيعياً ومتكلما موهوبا . و أصبح قائداً للمؤتمر ANC . وشجع الناس على خرق قانون التميز العنصري . وقد رأت الحكومة بأن مانديلا كان محبا للمشاكل . وحاولت إيقافه .
لقد اعتبرت الحكومة المؤتمر غير قانوني . وقبض على مانديلا عدة مرات . وأثناء إطلاق سراحه واصل كفاحه لوضع نهاية لسياسة الفصل العنصري . وفي 1962 أصدرت الحكومة الحكم عليه بالسجن خمس سنوات . ثم اتهم عام 1964 بالعمل على الإطاحة بالحكومة مما جعل الأخيرة تزيد من حكم مانديلا إلى السجن مدى الحياة .
مانديلا في السجن
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أرسلت الحكومة مانديلا إلى سجن يقع في جزيرة روبين بعيدة عن ساحل جنوب أفريقيا . وكانت أحوال السجن قاسية . وسمح لمانديلا باستقبال زائر واحد فقط كل ستة أشهر وأُجبر كل يوم على تكسير الصخور في فناء السجن لعدة ساعات .
خلال هذا الوقت أصبح مانديلا السجين السياسي الأكثر شهرة عالميا . وقد طالب القادة في جميع أنحاء العالم بحرية مانديلا . وقد أرادوا نهاية سياسة الفصل العنصري في جنوب أفريقيا .
في 1982 نقلت الحكومة مانديلا إلى سجن فوق الأرض الرئيسية . وكان ذلك أثناء تنامي العنف في جنوب أفريقيا . وأحتج كثير من الناس في الشوارع ضد التمييز العنصري .
صانـــــع الســـــــــلام
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بدأت الحكومة مباحثات سرية مع مانديلا ، معتقدين بأنه إذا كان بامكان أي شخص إيقاف المشاكل . واستطاع مانديلا ذلك . لقد كان مانديلا قائداً شعبيا الذي فاز بدعم الكثيرين من جنوب أفريقيا .
وفي 1990 أطلق سراح مانديلا بعد قضائه 27 سنة في السجن . وقد قامت الحكومة برفع الحظر عن المؤتمر ANC . وأصبح مانديلا قائدها في 1992 . وحالاً بدأ مانديلا مباحثات مع الحكومة بهدف وضع نهاية للفصل العنصري .
وقد ساور الكثيرين من البيض القلق حول منح الملونين حقوقا متساوية . لقد عمل مانديلا مع رئيس جنوب أفريقيا ف. و. دي كلارك يعزز العلاقات السلمية بين الملونين والبيض . وتقديراً لجهودها منح مانديلا ودي كلارك جائزة نوبل للسلام عام 1993 .
رئيس جنوب أفريقيا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في 1994 أجرت جنوب أفريقيا الانتخابات . ولأول مرة في تاريخ جنوب أفريقيا اتيح للرجال والنساء من كل الأعراق التصويت . وأصبح مانديلا أول رئيس ملون من جنوب أفريقيا . لقد وضع نهاية لنظام التمييز العنصري .
وبعد خمس سنوات تقاعد الرئيس مانديلا من مهامه السياسية وعاد كي يعيش في مقاطعة الترانسكي ، حيث ترعرع .
Nelson Mandela
Nelson Mandela, a boy from an African village, grew up to become the first black president of South Africa.
Before he became president, Mandela led a long and difficult struggle against segregation in South Africa. Under segregation, black and white people were kept apart. Segregation denied blacks many basic rights. Mandela spent many years in prison for trying to end segregation in South Africa.
EARLY LIFE
Nelson Rolihlahla Mandela was born in 1918 in a small village in the Transkei region of South Africa. His father was a chief of the Thembu tribe. Mandela’s parents named him Rolihlahla, an African word that means troublemaker. Little did they know how fitting his name would be!
At the age of seven, Mandela became the first person in his family to go to school. At school, Mandela was given the name Nelson. He went on to attend college and earn a law degree in the city of Johannesburg.
FIGHTING SEGREGATION
When Mandela was a young man, South Africa was divided by segregation. Segregation in South Africa was called apartheid, a word that means apartness. Under apartheid, black people couldn’t vote or hold certain jobs. Whites controlled the government. Blacks and whites lived in separate areas and went to different schools.
Mandela opposed this cruel and unfair system. In 1944, Mandela joined a group called the African National Congress (ANC). The ANC opposed the rule of South Africa by whites alone. The ANC believed that South Africa belonged to everyone, whatever the color of their skin.
A NATURAL LEADER
Mandela was a natural leader and a gifted speaker. He became a leader in the ANC, and he encouraged people to break the apartheid laws. The government saw Mandela as a troublemaker. It tried to stop him.
The government made the ANC illegal. Mandela was arrested several times. When he was released, he continued to fight for an end to apartheid. In 1962, the government sentenced Mandela to five years in prison. Then, in 1964, he was accused of working to overthrow the government. The government increased Mandela’s sentence to life in prison.
MANDELA IN PRISON
The government sent Mandela to a prison on Robben Island, off the coast of South Africa. The prison conditions were harsh. Mandela was allowed only one visitor every six months. Every day he was forced to break rocks in the prison yard for many hours.
During this time, Mandela became the world’s most famous political prisoner. Leaders around the word demanded Mandela’s freedom. They wanted apartheid in South Africa to end.
In 1982, the government moved Mandela to a prison on the mainland. This was during a time of growing violence in South Africa. Many people protested in the streets against apartheid.
PEACEMAKER
The government began secret talks with Mandela. They believed that if anyone could stop the trouble, Mandela could. He was a popular leader who had won the support of many South Africans.
In 1990, Mandela was released after spending 27 years in prison. The government lifted the ban on the ANC. Mandela became its leader in 1992. Mandela soon began talks with the government aimed at ending apartheid.
Many white people worried about giving blacks equal rights. Mandela worked with South Africa’s president, F. W. de Klerk, to promote peaceful relations between blacks and whites. For their efforts, Mandela and de Klerk won the Nobel Peace Prize in 1993.
PRESIDENT OF SOUTH AFRICA
In 1994, South Africa held elections. For the first time in South Africa’s history, men and women of all races could vote. Mandela became the first black president of South Africa. He brought an end to the hated apartheid system.
After five years as president, Mandela retired from political office. He returned to live in the Transkei region, where he grew up.
اليونان القديمة ، بدون اليونانيين ، من كان سيعطينا العلوم والتكنولوجيا والديمقراطية والسياسة والدراما والتاريخ !؟
كان أفلاطون مفكراً أصيلاً ، عاش في اليونان القديمة ، مثيرا الأسئلة التي لم يسبق وسألها أحد ، لدرجة أنه حاول شرح كيفية عمل الدماغ .
الأكاديميــــــــة
ـــــــــــــــــ
ولد أفلاطون حوالي (428) ق. م. بأثينا في اليونان . وأصبح تلميذاً للفيلسوف اليوناني سقراط . ثم شيد مدرسة في (387) ق. م. ، ودعاها بالأكاديمية . ودرس الطلاب فيها علم الفلك وعلم الأحياء والرياضيات والسياسة والفلسفة .
لقد كتب أفلاطون محاوراته – مناقشاته ، التي تصورها تحدث بين المدرسين والطلاب ، أملا بمساعدة الطلاب في فهم أفكاره .
كيــف نعـــرف ؟
ـــــــــــــــ
حقق أفلاطون بعناوين شتى ، بدءاً من الصداقة وحتى السماوات . غير أن عمله الأكثر أهمية تمحور حول دراسة المعرفـة . وأعتقد أفلاطون بأننا نتعلم حول العالم بطريقتين مختلفتين : إذ نتلقى المعلومات المفيدة عن طريق حواسنا ، كالبصر واللمس . فيما نتوصل إلى الحقيقة باستخدام قدرة عالية نعتها بالمنطق .
لقد قال أفلاطون بأن حواسنا تعطينا معرفة غير كاملة لأنها تخبرنا حول أشياء محددة . إلا أن منطقنا يعطينا الحقيقة أو المعرفة الكاملة لأنه يخبرنا عن الأفكار .
الحكومـــة الجيـــدة
ــــــــــــــــــ
درس أفلاطون السياسة والحكومة . وأعتقد بأن الحكومة الأفضل هي تلك التي يتولاها الفيلسوف . فأدمغة الفلاسفة يتم تدريبها كي تستخدم المنطق ، وتتفهم الأفكار . وطبقاً لأفلاطون فإن المعرفة التي يتلقونها بهذه الطريقة سوف تساعدهم على الحكم بحكمة مع خلق ظروف أفضل للناس الذين يحكمونهم .
وبعد سنوات عديدة في الأكاديمية ، أراد أفلاطون أن يختبر معتقداته . ففي عام (367) ق.م . ذهب إلى سيراكونس كي يكون فيلسوفاً . إلا أنه أخفق في هذه المحاولة . وعاد ليكتب ويدرس في أثينا الى أن مات بعمر ثمانين عاماً في (347) ق.م.
Plato
Plato was a very original thinker who lived in ancient Greece. He asked questions that noaldwlyaldwlyaldwlyaldwly had asked before. He even tried to explain how the human mind works.
THE ACADEMY
Plato was born about 428 BC in Athens, Greece. He became a pupil of Greek philosopher Socrates. Then he set up a school in 387 BC. He called his school the Academy. Pupils studied astronomy, biology, mathematics, politics, and philosophy at the Academy.
Plato wrote dialogues-debates that he imagined taking place between teachers and pupils. He hoped these dialogues would help students understand his ideas.
HOW DO WE KNOW?
Plato investigated many topics, from friendship to the heavens. But his most important work was a study of knowledge.
Plato believed that we learn about the world in two different ways. We get useful information through our senses, like sight and touch. But we reach truth by using a higher ability, which he called reason.
Plato said that our senses give us imperfect knowledge, because they tell us about specific objects. But our reason gives us truth, or perfect knowledge, because it tells us about ideas.
GOOD GOVERNMENT
Plato also studied politics and government. He believed that the best government has a philosopher in charge. The minds of philosophers are trained to use reason and understand ideas. According to Plato, the knowledge they gain this way would help them govern wisely and create the best conditions for the people they rule.
After many years at the Academy, Plato wanted to test his beliefs. In 367 BC, he went to Syracuse on the island of Sicily, off the coast of Italy. He went there to teach the new ruler of Syracuse to be a philosopher. But he failed in this effort. Plato returned to write and study in Athens. He died at the age of 80 in 347 BC.
يعتبر أرسطو ، أحد أقدم الفلاسفة اليونانيين ، ومن أعظم المفكرين عبر التاريخ .
من ماذا يتكون الكون ؟
ولماذا تحدث الحوادث ؟
وكيف تنمو الحيوانات ؟
حاول الفيلسوف الأغريقي القديم أيجاد أجوبة على أسئلة كبيرة كهذه . واليوم يذكر على أنه أعظم الفلاسفة قاطبة سبق وعاش .
المشـــي والكـــلام
ـــــــــــــــــ
ولد أرسـطو عام (384) ق. م. بمدينة ماسادونيا (شمال اليونان حالياً) . وكان والده طبيباً . وعندما بلغ السابعة عشرة من عمره ، ذهب الى أثينا ، أغنى وأوسع مدينة في اليونان ، حيث مكث هناك أغلب حياته ، دارساً ومدرساً .
وقد انشأ مدرسته الخاصة حيث ناقش الطلبة الأفكار أثناء تنزههم في
الحدائق .
لقد عاش أرسطو في ماسادونيا من عام 345 الى 335 ق. م. وعمل معلماً خصوصياً للأمير الأسكندر ، الذي عرف فيما يعد بالأسكندر العظيم . ثم عاد أرسطو الى أثينا في 335 ق.م. وتوفي الأسكندر عام 323 ق.م. وأصبح أصدقاؤه غير شعبيين . حينها أجبر أرسطو على ترك مدرسته في أثينا ، إذ مات بالعام الثاني في 322 ق.م.
بحوثــــــــه
ـــــــــــــــ
درس أرسطو عدة مواضيع ، إلا أنه كان الأكثر أهتماماً بالعلوم ، لاسيما علم الاحياء (دراسة كل الكائنات الحية) ، وعلم الحيوان (دراسة الحيوانات) . لقد حاول ان يكتشف كيف يفكر البشر ، وكيف يخبروا العالم من حولهـم ، إضافة إلى محاولته وصف الأشياء غير المرئية ، مثل الدماغ والروح . لقد اخترع علماً جديداً يدعى السببية . وهو يشرح لماذا تحدث الأشياء ؟
ما الشيء الذي أختص به أرسطو ؟
ـــــــــــــــــــــــ
في كل بحوثه مهد أرسطو طريقاً جديداً للدراسة ، كما حث على المفاتيح لما رأى بغية البرهان . أنه لم يلجأ الى أعمال تخمينية أو قبول كل ما آمن به الناس قبل ذلك . لقد غير أسلوبه في طرح تساؤلاته عن تلك الطريقة التي أتبعها العلماء لقرون عديدة .
ألف أرسطو كتباً عديدة ، وأحتفظ بملاحظات بغية المساعدة في تدريس طلبته ، إلا أنها سرعان ما فقدت ، بعد أنهيار الحضارة اليونانية . لكن العلماء المسلمين أحتفظوا بهذه الكتابات بعناية ، وأوصلوها الى علماء في أوربا وآسيا . لقد انتشرت أفكار أرسطو في جميع أنحاء العالم .
Aristotle
What is the universe made of? Why do accidents happen? How do animals grow? Ancient Greek philosopher Aristotle tried to find answers to big questions like these. Today, he is remembered as one of the greatest philosophers who ever lived.
WALKING AND TALKING
Aristotle was born in 384 BC in ancient Macedonia (now northern Greece). His father was a doctor. When Aristotle was 17, he went to Athens, the biggest and richest city in ancient Greece. He stayed there for most of his life, studying and teaching. He set up his own school, where students discussed new ideas while strolling in the gardens.
From 345 to 335 BC, Aristotle lived in Macedonia. He worked as tutor to Prince Alexander, who later became known as Alexander the Great. In 335 BC, Aristotle returned to Athens. In 323 BC, Alexander died, and his friends became unpopular. Aristotle was forced to leave his school in Athens. He died the next year, in 322 BC.
INVESTIGATIONS
Aristotle studied many subjects. But he was most interested in science, especially biology (the study of all living things), zoology (the study of animals), and astronomy (the study of the universe). He tried to find out how humans think, and how they experience the world around them. He also tried to describe invisible things, such as the mind and the soul. He invented a new science, called causality. It explained why things happen.
WHAT WAS SO SPECIAL ABOUT ARISTOTLE?
In all his investigations, Aristotle pioneered a new way of studying. He looked for clues in what he saw and for proof. He didn’t use guesswork or accept whatever people already believed. His method of questioning changed the way scholars worked for many centuries.
Aristotle wrote many books, and he kept notes to help teach his students. These might easily have been lost after ancient Greek civilization collapsed. But Muslim scientists carefully preserved these writings and passed them on to scholars in Europe and Asia. Aristotle’s ideas spread around the world.
"يمكن تعريف الخريطةMap بأنها عبارة عن تمثيل سطح الأرض ، أو جزء منه ، على سطح مستو ، لأجل توضيح خصائصه الطبيعية والسياسية وغيرها من الصفات .
وأن كل نقطة أو ظاهرة مرسومة على الخريطة تتماشى في وضعها والموقع الجغرافي لها في الطبيعة ، ووفق مقياس مقرر للرسم ، واستعمال مسقط معين من مساقط رسم الخرائط المعروفة ."
هل سبق ورسمت صورة لشارعك أو مدينتك أو منطقة مجاورة لك ، مبرزاً المعالم كالأشجار والمنازل والدكاكين ؟ إذا سبق وقمت بذلك ، إذن ، فأنت قبل الآن مصمم خرائط . أو لنقل عبارة أكثر وضوحاً هي أنك خرائطي !
لماذا الخرائط و الكرات الجغرافية ؟
ـــــــــــــــــــــــ
تبين الخرائط موقع الأماكن على قصاصة من الورق . أما الكرات الجغرافية فهي نوع من الخرائط . إلا انه بدلاً من كونها مسطحة فان الكرات الجغرافية هي كروية الشكل ، مما يجعلها أكثر شبهاً بالأرض أو القمر أو الكواكب السيارة الأخرى التي تمثلها .
وتساعد الخرائط في بيان موقع ما عند مقارنته بآخر . وبإمكانها مساعدتك أثناء الانتقال من مكان إلى آخر . وبإمكانها أيضاً توفير أنواع أخرى من المعلومات : كم هو مدى ارتفاع سلسلة ما من
الجبال ؟ وكم عمق بقعة ما أسفل المحيط ؟ هل ثمة خزين ما من المعادن في منطقة معينة ؟ وفي أي مناطق من العالم تعيش أغلبية الناس ؟ هذه كلها أسئلة بحيث يمكن للخارطة الصحيحة الإجابة عنها .
أنـــــــواع الخرائــــــط
ــــــــــــــ
لعل الخرائط الأكثر شيوعاً تدعى بالخرائط العامة
General Maps . فهي عادة تبين مزيجاً بين المعالم الجغرافية والسياسية . والمعالم الجغرافية ، هي أشياء في الطبيعة كالجبال والبحيرات والأنهار . والمعالم السياسية ، بالمقارنة ، تقرر من قبل الناس . وتتضمن خطوطاً تبين أين تنتهي دولة ما أو بلد ما وأين تبدأ دول أخرى .
والخرائط الموضوعية هي نوع آخر من الخرائط . فهي لا تعط أنواعاً عديدة من المعلومات كخرائط عامة . وبدلاً من ذلك فإنها تعطى تفاصيلاً حول موضوع محدد . والخارطة الموضوعية ، على سبيل المثال ، قد توفر مواصفات حول مناخ المنطقة أو الموارد
الطبيعية . كما يمكنها إطلاعك على أية لغات يتكلم بها الناس الأحياء هناك ، أو حتى كم كمية القهوة التي يتناولونها !
الرسوم البيانية هي طراز أخر من الخرائط . وتساعد هذه الخرائط الخاصة ربابنة البحر والطائرات أثناء القيادة . لماذا تختلف خرائطهم عن الخرائط الأخرى ؟ فالربابنة في المحيط وفي أعالي السماء يعتمدون المعالم والرموز التي لا يستعملها عادة الآخرون . فالسفن ، على سبيل المثال ، تحتاج إلى معرفة أين تقع الأماكن الضحلة في المحيط ، وأي طريق تسلكه التيارات المائية .
يا لها من خارطة تضاريسية مجسمة !
ــــــــــــــــــــــــ
لو حركت إصبعك على امتداد معظم الخرائط ، سوف تجد سطحاً أملساً . على كل حال . إذا كانت لديك خارطة أو كرة جغرافية تضاريسية مجسمة ، ربما تستطيع تلمس النتوءات وهي تمثل أماكن عالية كالجبال والانحدارات التي تمثل أماكن واطئة مثل الوديان .
وتستعمل بعض الخرائط المجسمة الطين أو قوالب البلاستيك لعمل النتوءات والانحدارات ، فيما تعتمد الخرائط الأخرى على الألوان أو الأشكال لتمثل المناطق المتجهة للأعلى أو للأسفل . على أن نوعاً خاصاً من الخرائط يدعى بالرسم المجسم يتطلب نظارات ثلاثية الأبعاد
3-D ، حيث إن الأخيرة تخدع بصرك أثناء رؤية سطح الصفحة المسطحة التي تبدو وكأنها تشاهد في أبعاد ثلاثة .
كيـف تقـرأ الخريطـة ؟
ــــــــــــــــ
تحتوي كل الخرائط تقريباً على بعض الأشياء التي تساعدك في قراءتها . فالشمال يشير إلى أعلى كل الخرائط . ولكن ، ولكي تتأكد ، ابحث عن السهم المثبت على الخارطة والذي يبين واحدا أو أكثر من الاتجاهات الرئيسية : (الشمال ، الجنوب ، الشرق ، الغرب) .
أما المفتاح Key أو القائمة التفسيرية بالمصطلحات المستعملة في خريطة أو رسم بياني ، فيوجد أيضاً على كل الخرائط تقريباً . والقائمة التفسيرية legend هي قائمة بالرموز المستعملة على الخارطة ، على امتداد كل معنى للرمز . وهي تساعدك في معرفة ما تمثله النقاط dots والدوائر والألوان إضافة إلى الخطوط المرسومة بشكل غير متقن . وقد تمثل النقطـــة ، على سـبيل المثال ، مدينة ، متحفاً ، مجموعة أشخاص أو شيئاً آخر بالكامل .
أما مقياس الرسم فيسمح لك في تقرير حجم المساحة المبينة على خارطة ما . هل يقوم السنتيمتر أو البوصة مقام الميل ، الكيلومتر أو ملايين الأميال ؟ والمقياس يساعدك في المقارنة بين المسافات القصيرة على الخريطة مع تلك ذات المسافات الحقيقة على الأرض .
كما تساعدك أيضاً خطوط العرض والطول في قراءة الخريطة . إن خطوط العرض هي خطوط وهمية تسير حول الأرض من الشرق إلى الغرب . أما خطوط الطول فهي خطوط وهمية تطوق الأرض من الشمال نحو الجنوب . وتمر خطوط الطول خلال القطب الشمالي والقطب الجنوبي . وتكوّن كلا خطوط العرض والطول شبكة على الخرائط مما يبيح لك وصف أية بقعة على الأرض بدقة .
MHave you ever drawn a picture of your street, town, or neighborhood, showing landmarks like trees, homes, and stores? If you have then you’re already a mapmaker. Or, to use a fancier word, you’re a cartographer! aces on a sheet of paper. Globes are a type of map. But instead of being flat, globes are ball-shaped. This makes them more like Earth, the Moon, or other planets they represent.
Maps help show where one aldwlyaldwlyaldwlyaldwlyaldwlyaldwlyaldwlyaldwly is when compared with another. They can help you get from place to place. They can also provide other types of information. How high is a mountain range? How deep does a certain spot in the ocean go? Are there mineral deposits in a particular region? In what sections of the world do the most people live? These are all questions that the right kind of map can answer.
TYPES OF MAPS
The most common maps are called general maps. They usually show a mix of geographic and political features. Geographic features are things in nature, such as mountains, lakes, and rivers. Political features, in comparison, are decided on by people. They include lines showing where one country or state ends and other ones begin.
Thematic maps are another type of map. Thematic maps do not give as many types of data as general maps. Instead, they give more details about a specific topic. A thematic map, for example, may provide specifics about an area’s climate or natural resources. It could show you what aldwlyaldwlyaldwlyaldwlyaldwlyaldwlyaldwlyaldwlys the people living there speak, or even how much coffee they drink!
Charts are another category of maps. These special maps help sea captains and airplane pilots navigate. Why are their maps different from others? Captains out on the ocean and pilots up in the air rely on landmarks and symbols not usually needed by others. Ships, for example, need to know where the shallow places in the ocean are and which way the water currents move.
WHAT A RELIEF!
If you run your finger along most maps, you’ll find a smooth surface. However, if you have a map or globe that’s done in relief you might feel bumps representing high places like mountains, and dips representing low places like valleys.
Some relief maps use clay or plastic molding to make the bumps and dips. Others rely on colors or shapes to represent areas that are higher up or lower down. A special kind of map called a stereogram requires 3-D glasses. These glasses trick your eyes into seeing a flat page’s surface as though it were shown in three dimensions.
HOW TO READ A MAP
Almost all maps contain certain aids to help you read them. North is toward the top of most maps. But to make sure, look for an arrow on the map showing one or more cardinal directions (north, south, east, and west).
A key or legend is also found on just about all maps. A legend is a list of the symbols used on the map, along with each symbol’s meaning. A legend helps you figure out what the dots, circles, colors, and squiggly lines on a map stand for. A dot might, for example, represent a city, museum, group of people, or something else entirely.
A scale allows you to determine the size of the area shown on a particular map. Does a centimeter or an inch stand for a mile, a kilometer, or a million miles? The scale helps you compare the short distances on the map with real-life distances.
Lines of latitude and longitude also help you to read a map. Lines of latitude are imaginary lines that run around Earth from east to west. Lines of longitude are imaginary lines that circle Earth from north to south. Lines of longitude pass through the North Pole and the South Pole. Together lines of latitude and longitude create a grid on maps that allows you to describe precisely any spot on Earth